piątek, 7 lutego 2014

Jeśli czytasz książki po to, aby zapewnić sobie rozrywkę, to najprawdopodobniej szybko się znudzisz.

Nofretete Neues Museum.jpg
de.wikipedia.org
postaci na mnie działają jakby wstępował we mnie duch nefertiti dlaczego pozłacane litery na okładce właśnie znikają? obserwuję się w lustrze czy moja szyja jest długa czy wystarczająco smukła a może kupiłabym sobie lazaryt i sobie postawię i będę tak patrzeć na niego widzę złotoMichelle Moran ukradła moją pasję zagrzebaną w szczenięcych latach. Starożytny Egipt to temat pierwszego numeru gazetki "Wally poznaje historię świata" (niektórzy pewnie znają i wspominają równie miło). Autorka tak zainspirowała się popiersiem Nefertiti, że napisała książkę pod tym tytułem; powieść trzymającą w napięciu od pierwszego do niemalże ostatniego zdania.
Przeczytanie tej powieści zainspirowało mnie do przemyśleń w zakresie oddziaływania treści na naszą osobowość. Jak to jest, że jest się w świecie książki nawet wtedy, gdy się jej chwilowo nie czyta i dlaczego osobisty język upodabnia się do czytanej właśnie epoki i dlaczego otoczenie nie jest przygotowane na moje chwilowe odpłynięcie?
po co patrzyłaś na to drzewo genealogiczne na początku? Nie polecam dokładnie wczytywać się w drzewo genealogiczne zamieszczone na początku książki. Ja trochę żałowałam.

Zaskoczyła mnie perspektywa.
Byłam pewna, że wejdę do myśli pierwszej małżonki króla Egiptu, a tymczasem... ona miała siostrę. musiała walczyć o pozycję. ona? nie, nie z siostrą. ale były takie... wciąż monotonne ta była taka a ta taka i ta robiła tak a ta tak ja jestem pan tik tak i tak w kółko do końca do upadłego. .AnubisOzyrysGrobubrak.

Powieść jest o kwestiach, których ja dziś nie zrozumiem. Z mojego punktu widzenia motywy postępowania rodziny Nefertiti są zbyt szlachetne, a to szlachectwo nie ma na celu dobra jednostki, ale też nie do końca dobra Egiptu. Więc kogo? Ja nie jestem pewna, że rodziny.

Z pewnością jednak mogę orzec o wyjątkowości postaci, jaką była Nefertiti; o wyjątkowości Starożytnego Egiptu w okresie amareńskim. utwierdzić się w przekonaniu że wciąż się siebie szuka że się jest w książce i w tej i w innych i że się jest królową i że się nie jest i że się chce być i że się nie chce i że to świetna historyczna powieść.


Nefertiti - Moran Michelle
www.empik.com

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Twoja opinia jest dla mnie ważna. Dziękuję za komentarz.